Ora et disce! Das Schulwesen der Jesuiten am Beispiel des Akademischen Gymnasiums Innsbruck
DOI:
https://doi.org/10.15203/historia.scribere.15.608Abstract
Ora et disce! The Jesuit School System Illustrated by the “Akademisches Gymnasium Innsbruck”
This paper is concerned with the so-called confessional phase of school history and provides an insight into the Jesuit school system. Using documents from the archives of the “Akademisches Gymnasium Innsbruck”, it examines how the Jesuit school concept was structured and what remained of the school order after the dissolution of the Society of Jesus at the “Akademisches Gymnasium Innsbruck”. The aim of this thesis is to show that despite the dissolution of the order and the beginning of state supervision of schools, there were only a few changes in the grammar school system and that the “Akademisches Gymnasium Innsbruck” remained at its core a school according to the Jesuit model. Furthermore, this thesis delivers insights into a source inventory of the school archives that has not yet been seen by the public.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 historia.scribere
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.
Die Einreicher_innen erklären sich mit Einreichen der Beiträge mit den Copyright-Bedingungen von historia.scribere, d. h. mit der Online-Publikation ihrer Arbeiten, einverstanden.Diese Beiträge werden im sog. Gold Open Access publiziert und sind unter der Creative Commons-Lizenz (CC BY-NC-SA 3.0 AT) lizenziert.