„Wo bleibt der demokratische Geschichtsunterricht?“ Der Umgang mit der NS-Vergangenheit in Schulbildung und Gesellschaft am Beispiel von Taras Borodajkewycz und Hans-Ulrich Rudel
DOI:
https://doi.org/10.15203/historia.scribere.12.621Schlagwörter:
VariaAbstract
“Where are the democratic history lessons?” Dealing with the Nazi past in education and society in Austria with the examples of Taras Borodajkewycz and Hans-Ulrich Rudel
In post-WWII Austria, the way the Nazi past was dealt with was far from frictionless or consensual. As opposed to the preceding ideologies of Fascism and National Socialism, a new democratic mentality had yet to be formed. In this regard, history lessons at universities and at schools are central spaces for analysing the processes of de-Nazification and democratization. Therefore, the following paper discusses two examples of highly controversial teachings that reflect the larger level of Austrian history after 1945: Taras Borodajkewycz (1960s) and Hans-Ulrich Rudel (1983).
Downloads
Veröffentlicht
15.06.2020
Ausgabe
Rubrik
Lobende Erwähnungen von historia.scribere 12 (2020) gesponsert von Christoph Ulf und Josef Riedmann
Lizenz
Die Einreicher_innen erklären sich mit Einreichen der Beiträge mit den Copyright-Bedingungen von historia.scribere, d. h. mit der Online-Publikation ihrer Arbeiten, einverstanden.Diese Beiträge werden im sog. Gold Open Access publiziert und sind unter der Creative Commons-Lizenz (CC BY-NC-SA 3.0 AT) lizenziert.